سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روز برای سه کس آمرزش می طلبند :دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

تار نگاشت های آنتی فمینیستی ؟!


به نام خدایی که زن سوره ی لطف اوست

 

 

 

نکاتی در مورد نگاه حقوقی اسلام به زن

 

همانطور که علی رغم اشتراک زن و مرد در انسانیت، از نظر طبیعی (جسمی و روحی) بین آنها اختلافاتی چند وجود دارد ، از نظر حقوقی هم علی رغم اصل اشتراک ، تفاوتهایی بین آنها دیده می شود. تبیین و توجیه منطقی این اشتراک ها و اختلافها – که موضوع اصلی این بحث است-- نیاز مند به بیان چند تذکر است .

1)      زن و مرد، بعنوان دو صنف از نوع انسان ، بدلیل اشتراک در سرشت و گوهر انسانیت و ارزشهای انسانی ، اصولا و منطقا از حقوق و تکالیف یکسانی بر خوردارند و اختلاف حقوق و تکالیف و محرومیت ها و معافیت ها یک امر فرعی و استثنایی است

2)      این اختلافات حقوقی به هیچ وجه جنبه ارزشی نداشته و در کمال حقیقی انسان و قرب او به سوی حضرت حق نقشی ندارد و بنابر این بهیچ وجه موجب تقسیم انسانها به درجه یک و درجه دو نمی گردند.

3)      بیشتر این اختلافات ، مولود عناوین فقهی و حقوقی خاصی است که هر یک از زن و مرد در خانواده پیدا می کندف مثل: زن و شوهر، مادر و پدر ، خواهر و برادر، عمه و عمو و امثال آن ونه مولود زن یا مرد بودن انسان ، زیرا بیشتر اختلافات حقوقی زن و مرد ، به نظام خانواده باز می گردد. هر چند برخی از اختلافات در حقوق اجتماعی ، ناشی از ویژگی زن یا مرد بودن انسان است.

4)      بسیاری از سوالات و اعتراضات نسبت به حقوق زن در اسلام ، ناشی از نگاه جزئی نگر به اسلام و حقوق زن در اسلام  است. اگر نظام حقوقی زن ، در مجموعه نظام حقوق خانواده و نظام حقوق خانواده  در مجموعه مکتب و نظام حقوقی اسلام و در کنار سایر نظامات اجتماعی و سیاسی ، اخلاقی و فرهنگی اسلام مطالعه شود بسیاری از سوالات پاسخ خود را بروشنی پیدا می کندو یا ان که اصولا موضوع خود را از دست می دهند.

5)      در مطالعه نظام حقوقی زن در اسلام توجه به سه نکته ضروری است:

اول- هدف عالی نظام حقوق اسلام، در کنار سایر نظامهای عقیدتی و اخلاقی و سیاسی آن، سعادت جاوید انسان و تقرب او به درگاه حضرت حق است از همین روست که اسلام برعنصر عفت و پاکی وپاکدامنی زن بشدت اهتمام داشته وتاکید ورزیده است و همین توجه و اهتمام نقش خود را در پیدایش برخی تفاوتها در حقوق و تکالیف زن و مرد نشان داده است.

دوم-اسلام بر سلامت مادی و معنوی خانواده ، به عنوان اصلی ترین نهاد جامعه و مهمترین جایگاه پیدایش و پرورش انسان ، اهتمامی بس وسیع دارد و مجموعه نظام حقوقی خود را و ازجمله نظام حقوقی مربوط به زن را به گونه ای سامان بخشیده است که با این اهداف سازگار باشد. تامین این اهداف نیز چه بسا ممکن است برخی اختلافات حقوقی بین زن و مرد را موجب گردد.

سوم-اختلافات حقوقی بین زن و مرد در اسلام دقیقا بر واقعیت و حکمت استوار است نه ظلم و تبعیض. به عبارت روشن تر ، اختلافات طبیعی و تکوینی جسمی و روحی زن و مرد، بعضا موقعیت و نقش متفاوتی را برای زن و مرد در درون خانواده و عرصه اجتماع ضروری می سازد، و این موقعیت و نقش متفاوت خود موجب برخی تفاوتهای حقوقی می گردد. بدیهی است همانطور که وضع قوانین مختلف در شرایطی واحد و یکسان ظالمانه به نظر می رسد ، متقابلا هم وضع قوانین واحد در شرایط و موقعیتهای متفاوت ستمگرانه خواهد بودو اسلام با این هردو مخالف است . به همین دلیل آنجا که نظام حقوقی زن و مرد به وجه مشترک انها باز می گردد ، حقوق و تکالیف یکسانی برای آنها قرار داده است و انجا که به جهات اختلاف آنها مربوط می شود، حقوق و تکالیف متفاوتی قرار داده است

 

برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به:کتاب فلسفه حقوق منتشر شده در موسسه پژوهشی امام خمینی ویراست قدیم

 



محمود ارجمندی ::: شنبه 86/9/24::: ساعت 4:43 عصر



حجاب در آیین اسلام‏

 

بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکى از ضروریات دین اسلام است. قرآن کریم مى‏فرماید: «و به بانوان باایمان بگو چشم‏هاى خود را فروپوشند و عورت‏هاى خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینت‏هاى خود را، جز آن مقدارى که ظاهر است، آشکار نسازند و روسرى‏هاى خودرا بر سینه خود افکنند و زینت‏هاى خود را آشکار نسازند؛ مگر براى شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان هم‏کیششان، کنیزانشان و مردان سفیهى که تمایلى به زنان ندارند و کودکانى که از امور جنسى بى‏اطلاعند و پاهاى خود را بر زمین نکوبند تا زینت‏هاى پنهانشان آشکار شود و همگى به سوى خداوند توبه کنید اى مؤمنان؛ باشد که رستگار شوید».1 افزون بر آن، در آیات دیگر، پوشیدگى کامل اندام،2 نیک و شایسته، با وقار و بدور از تحریک سخن گفتن و دورى از آرایش‏هاى جاهلیت نخستین،3 توصیه شده است.

در روایات نیز پوشیدن جامه بدن‏نما و نازک نزد نامحرم‏4، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه‏5، اختلاط فساد برانگیز زن و مرد6، دست دادن و مصافحه با نامحرم7و تشبه به جنس مخالف 8 منع شده است و مردان با غیرت،9 به هدایت و کنترل همسر و دختران، عفّت نسبت به زنان مردم‏10 و دورى از چشم‏چرانى توصیه شده‏اند.

پس معلوم شد که تفاوت اساسى حجاب اسلامى با حجاب ادیان گذشته، در این است که اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعدیل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفریط، سهل‏انگارى مضرّ یا سخت‏گیرى بى‏مورد به جامعه بشرى ارزانى داشته است. حجاب اسلامى همچون حجاب مورد توصیه پاپ‏ها، به معناى حبس زن در خانه یا پرده‏نشینى و دورى از شرکت در مسایل اجتماعى نیست؛ بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موى سر و اندام خویش را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمایى نپردازد تا در جامعه، غریزه آتشین جنسى تحریک نگردد؛ بلکه در محیط خانواده، این غریزه به صورت صحیح ارضا گردد.

پى‏نوشت:

1. سوره نور (24)، آیه 31.
2. احزاب، 59.
3. احزاب، آیه 32.

4. سنن ابى‏داوود، ج‏2، ص‏383.
5. مجلسى، بحارالانوار، ج‏103، ص‏243.
6. ناسخ التواریخ، ج‏2.
7. همان، ص‏163.
8. مجلسى، همان، ج‏103، ص‏258.
9. نهج‏الفصاحه، ص‏143.
10. شیخ حر عاملى، وسایل الشیعه، ج‏14، ص‏138و141
.



عباس سرشته ::: چهارشنبه 86/8/23::: ساعت 3:48 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 3
کل بازدید :111835
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : نگار خرسند::N.Khorsand[19]
نویسندگان وبلاگ :
محمود ارجمندی
محمود ارجمندی (@)[8]

عباس سرشته
عباس سرشته (@)[8]


تار نگاشت و تار نگار در ظاهر این ادبیات جای وبلاگ آمده و باطن اش با خدا... این یک تار نگاشت ضد فمینیستی است...تا بعد!!! The feminist just to try to show the girl & woman look like a doll and I try to say that it is wrong and the islam say to us to be a best person and I tell you the islam say what!
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<